چرا اکنون ؟


پهنای باند در حال حاضر تقریبا پدیده ای جهانی است و تلفن های هوشمند و تبلت ها - و به طور فزاینده ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند در میان توده مردم پذیرفته شده اند و ما را در ایجاد ارتباط و تعامل از هر مکانی قادر می سازند. ما همچنین اکنون می توانیم اولین نسل از دستگاه های خانه های هوشمند را مشاهده کنیم؛ از چراغ ها، ترموستات ها، لوازم آشپزخانه تا سیستم تهویه مطبوع و سیستم های امنیتی؛ که قابلیت های جدید و امکان گسترش تجربیات را فراهم می کنند. این موارد عمدتا از کاهش قیمت اجزای اصلی سیستم، فرصت هایی برای ارائه سخت افزار متفاوت تر و گسترش حوزه ها و یا ارزش گذاری حفظ مشتری با ارائه خدمات جدید مبتنی بر اشتراک و افزایش وفاداری مشتری ناشی می شود.

ما همچنین شاهد تحولاتی از جانب مصرف کنندگان هستیم، که تمایل بیشتری برای ارتباط با افراد، مکان ها و چیزهای مورد علاقه خود دارند. علاوه بر این، شاهد افزایش نگرانی ها در میان صاحبان خانه در مورد صرفه جویی در انرژی هستیم. از سوی دیگر امروزه افراد علاقه بیشتری به فناوری هایی دارند که به نحوه زندگی سالمندان کمک می کند و آنها را قادر به ماندن در خانه هایشان می کند. به طور عمده این امر از بسیاری از تغییرات جمعیتی و اجتماعی ناشی می شود که بر زندگی همه ما اثرگذار است.

در نهایت مهمتر از همه، اکنون تمرکز استراتژیک زیادی توسط بزرگترین شرکت های جهان و سطح سرمایه گذاری در این بازار جدید مشاهده می شود. فقط در ده سال گذشته شاهد تغییر بنیانی در خانه های خود بوده ایم حال اینکه در ده سال آینده این تغییرات حتی چشمگیرتر خواهند بود. پیش بینی می شود که در دهه های آینده تحولی عظیم در محدوده و نوع دستگاه های متصل روی دهد
این تغییر فراتر از دستگاه های شخصی و مبتنی بر رسانه می باشد و شامل طیف گسترده ای از لوازم خانگی کوچک و بزرگ، دیگ بخار، دریچه رادیاتور تا متره هوشمند، دستگاه های مراقبت پزشکی، قفل درب، مبلمان و اسباب بازی کودکان خواهد بود. سامسونگ در اوایل سال 2015 اعلام کرد که تا پایان سال 2017، 90 درصد تولیداتش متصل به اینترنت خواهد بود. گارتنر ادعا می کند که منتظر دیدن هوشمند شدن طیف گسترده ای از تجهیزات داخلی است با تجهیزات هوشمند همراه با توانایی برقراری ارتباط با این نتیجه که "... در سال 2022 یک خانه متعلق به یک خانواده معمولی در یک بازار بالغ می تواند شامل چند صد اشیاء هوشمند باشد". این ادعا باعث شد تصور شود که یک بازار خانه هوشمند بالغ تا سال 2020-25 به وجود نخواهد آمد.  Strategy Analytics پیش بینی کرد که در سال 2019 نزدیک به 30 درصد از خانه های اروپای غربی نوعی از سیستم هوشمند را خواهند داشت، که  درآمد مربوط به سخت افزار، خدمات و نصب و راه اندازی حاصل از آن به حدود 15,460,000,000 یورو خواهد رسید. بسیاری از پیش بینی های مشابه به این واقعیت اشاره دارند که رشد خانه متصل در حال آغاز است.

تعداد دستگاه های متصل


اینترنت اشیاء

ظهور خانه متصل تقریبا با پیدایش اینترنت اشیا و رشد شبکه اشیاء، مکان ها و افراد متصل همزمان شد. معاون سابق رئیس جمهور آمریگا Al Gore ادعا کرده است که اینترنت اشیا یکی از شش عامل تغییرات جهانی در دهه آینده خواهد بود. Gore آن را به عنوان یک « شبکه از سنسورهای تعبیه شده در هر جایی  در سراسر جهان و دستگاه های بسیار هوشمند، روبات ها و ماشین آلات متفکر توصیف می کند». MIT Technology Review  در جولای 2014 پیش بینی کرد که در چند سال آینده تعداد اشیاء متصل به اینترنت از تعداد رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند بیشتر خواهد شد.

 Cisco Systems  ادعا می کند که 'اینترنت اشیاء' محصولات متصل اعم از خودرو تا لوازم خانگی - می تواند در کل به17.3تریلیون یورو برسد. Cisco  پیش بینی کرد که تا سال 2020 تعداد دستگاه های متصل به اینترنت به بیش از 50 میلیارد در سراسر جهان خواهد رسید، با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) بیش از 30 درصد از جایی که امروز ایستاده ایم. در سطح کلان، بر اساس این پیش بینی، تنها 0.7 درصد از "اشیائی" که می تواند به اینترنت متصل شوند تولید شده اند(!) به این معنی که 10 میلیارد شی از 1.5 تریلیون که در سطح جهان وجود دارد در حال حاضر متصل هستند. خانه های متصل بخش عظیمی از پدیده اینترنت اشیا هستند. به گزارش Gartner، در سال 2019 شرکت ها 1.9 میلیارد دستگاه خانگی متصل تولید می کنند، که درآمد 446.6 میلیارد یورویی را در پی دارد.

در سطح جهانی،  Strategy Analyticsپیش بینی کرد تا سال 2020 هزینه های جهانی صرف شده برای سیستم ها و خدمات با تقریبا 10 میلیارد دستگاه  متصل به 91.1 میلیارد یورو خواهد رسید.

رشد اینترنت اشیاء


 تفاوت های بازار

 رشد در بازار خانه های متصل در سراسر اروپا همگن نخواهد بود. نه تنها بازارهای مختلف در سطوح مختلف رشد هستند بلکه تغییرات گسترده ای از نظر ساختار سهام، از جمله اندازه، سن و کیفیت وجود دارد (یعنی از نظر بهره وری انرژی، ساختار ذاتی، امنیت و غیره). در مقایسه انگلستان با آلمان، بسیاری از تمایزات به سرعت آشکار می شوند. در انگلستان، طبق گزارش Delta-EE ، 80 درصد از خانه ها با گاز، 9.3 درصد با برق، 0.7 درصد سیستم گرمایش مرکزی و 8 درصد توسط منابع دیگر، از جمله نفت، سوخت جامد و LPG گرم می شوند. در آلمان، با توجه به انجمن فدرال مدیریت انرژی و آب (BDEW49 درصد از خانه ها با گاز، 29.3 درصد با نفت، 12 درصد با گرمایش مرکزی و 6 درصد با برق گرم می شوند. در بخش هایی از شمال و شرق اروپا و به ویژه بخش های شمالی، این تمایزات بیشتر می شود، که در آن بین 50 و 90 درصد خانوارها در حال حاضر از سیستم گرمایش مرکزی استفاده می کنند. علاوه بر این، گرایش ها  در مالکیت خانه تا حد زیادی متفاوت شده است. با توجه به کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا، در اروپای شرقی مالکیت خانه بین 80 تا 96 درصد است. با این حال، در سایر نقاط اروپا، به ویژه در ایتالیا، انگلستان و فرانسه، تعداد افرادی که خود مالک خانه هستند بین 64 تا 73 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. در آلمان، کمتر از 50 درصد افراد مالک خانه هستند. یکی دیگر از نقاط تفاوت، جمعیت خانوار است. با توجه به Delta-EE، در انگلستان 29 درصد از خانوارها افراد مجرد هستند و20 درصد از چهار نفر یا بیشتر تشکیل شده اند، در حالی که در آلمان 40 درصد خانوارها تک نفره بودند که 65 درصد آن ها زنان مجرد هستند. این نابرابری زمانی که سن ساکنین در مقایسه با اندازه اموال، و غیره بررسی می شود نیز ادامه دارد. همه این عوامل تا حد زیادی بر بازار خانگی متصل اثر گذار خواهد بود، اولین پرسش این است که چه کسی آن ها را فراهم می کند و کانال های بازار چیست.

قوانین اینترنت اشیا، امنیت، حریم خصوصی و حفاظت از داده ها

 در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، گروه های مدافع حریم خصوصی نگرانی رو به رشد خود را در مورد پیامدهای اینترنت اشیا بیان کردند. آنها نظارت افزایش یافته بر رفتار را به عنوان یک نفوذ جدی به حریم شخصی در نظر می گیرند. نگرانی ها در مورد کاهش حریم خصوصی اطلاعات نیز به عنوان موانع عمده برای مشتریانی که علاقه مند به خانه های متصل هستند محسوب می شوند. این مسئله به ویژه هنگامی که دستگاه های متصل زیادی_ از جمله دوربین های مداربسته، یخچال، ترموستات و یا چراغ های روشنایی_ برای ارائه خدمات امکان دسترسی تولید کنندگان به تمام اطلاعات مشتری را فراهم می کنند نگرانی بیشتری را به وجود می آورد. چالش این است که ارزش واقعی یک دستگاه متصل این است که در مورد شما آگاهی دارد و می توان این قابلیت را در طول زمان افزایش داد. به این ترتیب که یادگیری ماشین، ذاتا شامل نوعی ورود داده در فناوری ابری است. برای فائق آمدن بر این نگرانی ها و اجرای مقررات حفاظت از داده های اروپا، ایجاد اعتماد در مشتریان ضروری خواهد بود. برای دستیابی به این امر، شرکت ها باید در مورد انواع و استفاده از داده هایی که جمع آوری کردند شفاف سازی کنند. علاوه بر این، برخی معتقدند که خانه متصل هدف مناسبی برای هکرها خواهد بود، روشن است که امنیت اهمیت حیاتی دارد.

ادامه دارد ...

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما